Spěchat se autem nevyplácí

 

Tato lidová moudrost v sobě skrývá něco, co spěchající řidiči stále nemohou pochopit

Typ povrchu Původní rychlost Reakční dráha Brzdná dráha Celkem
Suchá asfaltová silnice 50 km/h 14 m 14 m 28 m
60 km/h 17 m 20 m 37 m
90 km/h 25 m 46 m 71 m
110 km/h 31 m 68 m 99 m
130 km/h 37 m 95 m 132 m
160 km/h 45 m 143 m 155 m
Mokrá asfaltová silnice 50 km/h 14 m 19 m 33 m
60 km/h 17 m 28 m 45 m
90 km/h 45 m 62 m 82 m
110 km/h 31 m 92 m 123 m
130 km/h 37 m 127 m 164 m
160 km/h 45 m 193 m 238 m
Sníh 50 km/h 14 m 66 m 80 m
60 km/h 17 m 95 m 112 m
90 km/h 25 m 212 m 237 m
110 km/h 31 m 317 m 348 m
130 km/h 37 m 443 m 480 m
160 km/h 45 m 671 m 716 m

 

Brzdná dráha nákladního vozidla o celkové hmotnosti 40 tun je při rychlosti 80 km/h ve srovnání s osobním vozidlem delší až o 50 m – na suché asfaltové silnici.

  • Rozdíl v brzdné dráze osobních vozidel jedoucích 50 a 60 km/h je celých 9 metrů. Skutečnost je taková, že pokud vozidlo, které jelo 50 km/h zastaví těsně před překážkou
  • Vozidlo jedoucí 60 km/h v okamžiku kdy o 10 km/h pomalejší vozidlo stojí, naráží do překážky rychlostí 40 km/h a brzdí dalších 9 metrů. Rychlost reakce řidiče a rychlost jízdy je přitom klíčová třeba pro přežití chodce v případě srážky.
Rychlost při nárazu Počet mrtvých z celkového počtu sražených chodců Procento chodců, kteří srážku přežijí
30 km/h 1 mrtvý ze 40 97 %
50 km/h 2 mrtví z 10 80 %
55 km/h 5 mrtvých z 10 50 %
60 km/h 9 mrtvých z 10 10 %

 

Leave a Reply