Rady a tipy

 

 

Naučte se včas rozpoznat,  že auto není v pořádku

Jste dost zkušení na to, abyste poznali první náznaky blížící se poruchy, nebo jezdíte, dokud se auto nerozpadne? Odhalte blížící se problémy už v zárodku.

Jsou závady, které běžný motorista/uživatel pozná těžko, ale některé poruchy lze včas odhalit. Přitom k tomu není třeba drahého vybavení, mnohdy si vystačíte se zrakem a sluchem. Ve výhodě jsou samozřejmě vlastníci konkrétních aut, kteří je mají tak říkajíc „naposlouchaná“. Znají jejich chování a tak si snáze všimnou i třeba drobných anomálií. Ale ani řidiči hledající ojetý vůz nejsou ztraceni.

Řadu problémů je možné poznat i u vozidla pro nás neznámého. Některé vážné poruchy mají tak jasné příznaky, že je zrátka odhalí i poučený laik. Nezřídka pak včasná diagnostika problému sníží

Pohonná jednotka
Samotné nastartování motoru musí proběhnout takzvaně na ťuknutí, tedy bez zdlouhavého točení startéru. Pokud studený agregát zpočátku neběží na všechny válce, mohou být na vině vadné svíčky. U starších zážehových pohonných jednotek někdy dělají problémy jejich kabely.U dieselů má motor naskočit po prvním nažhavení a to samozřejmě na všechny válce. Je-li třeba žhavit vícekrát, nejspíš nesou vinu vadné žhavicí svíčky, ale chybu lze hledat i v relé žhavení. Pokud nechce naskočit už zahřátá pohonná jednotka (studená přitom chytá bez problémů), mnohdy je to chybou opotřebeného palivového čerpadla. Tento problém potkává především starší turbodiesely  s větším počtem ujetých kilometrů. Repase čerpadla přitom není vždy levnou záležitostí.

Důležitý je také projev motoru. Musí běžet bez výkyvů otáček a bez nežádoucích zvuků. Avšak u moderních agregátů je zpočátku běh hlučnější. Utiší se v okamžik, kdy se začnou správně plnit hydraulická zdvihátka. Kdy k tomu dojde, záleží na hustotě motorového oleje, ale i na počasí. V zimě to trvá déle, protože je olej ztuhlý. „Motor je tedy hlučný na vršku, ale po zahřátí olejové náplně se musí utišit. Pokud nepřestane v horní části klapat, jsou hydraulická zdvihátka nejspíš zanesená a zralá na výměnu. U agregátů s vyšším kilometrovým proběhem jde o poměrně častý jev.

Pokud slyšíte pravidelné povrzávání, vinu nejspíš nese uvolněný klínový či drážkový řemen pomocných agregátů. Důvodem ale může být i vadná řemenice. Proto pokud dopnutí řemenu nepomůže, nezbude nic jiného než jej sundat a vyzkoušet jak se točí řemenice – nesmějí vydávat nežádoucí zvuky a vykazovat vůle v ložiskách.

Když motor klepe celým vozem a přitom evidentně běží na všechny válce, je pravděpodobné, že některý silentblok jeho zavěšení dosloužil. Mnohdy se chvění zvyšuje při vytočenných kolech do plného rejdu, při brždění  za jízdy z kopce nebo při kombinaci těchto úkonů. Řidič, který tento varovný signál ignoruje, se může připravit na to, že se odporoučí i další silentbloky motoru či převodovky a oprava přijde dráž.Často diskutované jsou tzv. váhy vzduchu, neboli měřiče hmotnosti nasávaného vzduchu. Nezřídka odcházejí u turbodielesů TDI  z produkce koncernu Volkswagen. Vadnou váhu vzduchu prozradí snížení výkonu a zejména nárůst spotřeby.

„Mnoho dnešní motorů disponuje vysokým výkonem při poměrně malém objemu a to bez použití přeplňování. Takové jednotky jsou ale mnody citlivější na zacházení. Když agregátu budete nakládat hned za studena, lze očekávat, že to nepříznivě ovlivní jeho životnost,“ varuje Svach. Stejně tak mu nebude dělat dobře, když přijedete do cíle cesty jako Hamilton stíhající jeden z red bullů a hned motor vypnete. I nepřeplňovaný agregát je dobré nechat chvilku vydýchat (u přeplňovaného by to mělo být zcela samozřejmé!), nebo se před koncem jízdy uklidnit a nenutit jej k atletickým výkonům.

U některých jednotek totiž hrozí prasknutí těsnění pod hlavou či samotné hlavy motoru, jdou-li z extrému do extrému (prudké zahřívání či ochlazení). Že něco není v pořádku prozradí bílý film na víčku  doplňování oleje což není nic jiného než vysrážená voda. Stejně tak v expanzní nádobce nemají co dělat stopy prozrazující průnik oleje do chladicí kapaliny. Obojí ukazuje na poškozené těsnění pod hlavou či samotné hlavy motoru.

Většinou na tento problém motoristy upozorní přehřívání pohonné jednotky, i když chlazení funguje, jak má. Někdy lze tento problém odhalit i tak, že se zvýší otáčky motoru při otevřené expanzní nádobce chladicí kapaliny (pozor na horkou kapalinu, která může vystříknout). Pokud při šlápnutí na pedál plynu kapalina v nádobce bublá, je prasklá hlava válců.

Leave a Reply