CO JE NOVÉHO? Vyřazení auta z provozu

 

Kdo chtěl v posledních deseti letech vymazat vozidlo z úředního registru, ocitl se v zajetí paragrafů. Mnozí to řešili uložením do depozitu na „neurčito“. Rok 2015 to znemožní.

Pokud máte na úřadě dlouhodobě odloženy registrační značky od vozidla, které chcete jednou ještě zprovoznit, doporučujeme rychle jednat. Od 1. ledna 2015 totiž vstoupí v platnost novela zákona O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která takto zapomenutá auta či motorky zruší navždy. Nikdy už je pak nepůjde legální cestou zase přihlásit!

Jednodušší proces

Součástí obsáhlé novely zákona č. 56/2001 Sb. jsou i registrační značky na přání či větší dohled nad STK. Jenže platnost těchto novinek byla před dvěma týdny posunuta až na leden 2016.

Zůstává ale to nejdůležitější – mění se pojmy jako trvalé a dočasné vyřazení a přibylo slovíčko „zánik“. Spolu s tím se budou dít věci: vozidla uložená v depozitu ke dni 1. 1. 2015 budou prohlášena za „vyřazená z provozu“. Cílem je odplevelit registr, kde figurují podle odhadů desetitisíce neexistujících vozidel. Pokud už tam totiž leží delší dobu než 18 měsíců (dosud šlo depozit využít jen na dvanáct měsíců plus prodloužit o šest), budou úplně vyřazena coby zaniklá! Pozor na to, podle přechodného ustanovení mají majitelé čas do konce roku 2015, aby oznámili místo a účel využití vozidla. Pak už to nelze zvrátit.

Týká se to i vlastníků vozidel v polopřevodu, kteří musí přepis dokončit do 31. 6. 2015. Podle stávající legislativy prodávající své vozidlo odhlásí a kupující ho na sebe do 10 dnů musí přihlásit. Jenže za nesplnění není sankce, a tak se ve fázi tohoto „polopřevodu“ nacházejí tisíce „nedohlášených“ aut. Novela zavádí přepis v jednom dni na jednom pracovišti. A pokud nebudou stávající nedohlášená vozidla včas přepsána na nového majitele, budou zrušena. Křičí autobazary, kterým to znemožní vykupovat auta a nedohlašovat je.

A ještě jedna novinka: v případě zániku povinného ručení máte 14 dnů na uzavření nového. Jinak vám úřad vozidlo vyřadí. Započítává se do toho i doba před platností novely, takže hned zkraje ledna 2015 dostane možná řada majitelů výzvu k odevzdání značek na úřad. A když neuposlechnou, dostanou pokutu do 50 000 Kč. Stejná teď bude mimochodem hrozit i za nenahlášení změny na úřadě – třeba přelakování vozidla.

Jednorázová vlna výmazu

Novinka na druhou stranu představuje řešení pro všechny, kteří se snaží již delší dobu vyřadit neexistující auto či motorku. Až do roku 2004 totiž jednoduše stačilo odevzdat registrační značky plus malý techničák a vozidlo odhlásit, zatímco zůstalo doma na náhradní díly. Posledních deset let to ale nešlo bez dokladu o ekologické likvidaci. Jakmile jste si chtěli vozidlo ponechat a zrušit ho v registru, nebylo to legálně možně. Tedy až do loňského roku existovala jedna finta: odpřísáhnout, že vozidlo plní jiný účel, třeba jako včelín nebo prolézačka. Jenže ani to už nejde. Proč to tedy tak dlouho nešlo, a najednou jde? „Současný stav plně implementuje evropskou směrnici o vozidlech s ukončenou životností, podle níž je vozidlo možné vyřadit pouze na základě potvrzení o převzetí do zařízení na ekologické zpracování autovraků. Tato varianta však neřeší některé životní situace. Proto ministerstvo dopravy navrhlo úpravu tak, aby bylo možné vozidlo vyřadit z provozu a ponechat si ho pro vlastní účely pro provoz mimo komunikace,“ dostalo se nám na vysvětlenou z ministerstva životního prostředí, které je garantem likvidace vysloužilých autovraků. Jenže současně tento resort hlásí, že od počátku nesouhlasil s některými partiemi novinky. Například s použitím pojmu „zničení“ vozidla, díky němuž je možné jej odhlásit i bez dosud nutného dokladu o likvidaci. „Zničení není v podmínkách České republiky možné a právě v případě havárie nebo živelné pohromy je nutné předat automobil, respektive jeho torzo, k ekologickému zpracování,“ vysvětluje Dominika Pospíšilová z ministerstva životního prostředí. Dále resortu vadí, že v případě vyřazení z provozu delšího než 12 měsíců v kuse bude stačit „jen“ každý rok prokázat místo a účel jeho využití (úředníci mohou jít na kontrolu!). „V některých případech má toto opatření své opodstatnění pro sběratelství, použití automobilu k zemědělství na soukromém pozemku, pro úpravu sportovišť a jiné. Ovšem obáváme se, aby nedocházelo ke zneužívání institutu a poškozování životního prostředí,“ končí Pospíšilová.

Proč je geometrie kol důležitá

 

 

Geometrie kol

Seřízení geometrie kol má zásadní vliv na míru opotřebení a odolnost pneumatik. Hodnoty geometrie kol nastavené výrobcem vozidla minimalizují míru opotrebení běhounu a maximalizují komfort řidiče a spolucestujících. Správně seřízená geometrie všech 4 kol snižuje opotřebení běhounu pneumatik a spotřebu paliva. Zároven zpřesňuje ovladatelnost vozidla a zvyšuje tak jízdní bezpečnost.

Seřízení geometrie kol versus vyvážení kol?

Lidé často zaměnují seřízení geometrie kol s vyvážením kol.  Přitom se jedná o zcela odlišné činnosti. Seřízení geometrie kol spočívá v seřízení odklonu a sbíhavosti všech kol tak, aby se po vozovce odvalovaly kolmo a jejich podélné osy svíraly symetrický úhel. Naopak správné vyvážení kol zajištuje, že při vysokých rychlostech nevznikají u vozidla žádné vibrace.

Proč dochází k rozhození geometrie kol?

Geometrie kol muže být rozhozena, pokud kolo ve vyšší rychlosti narazí na obrubník nebo vjede do výmolu. Príčinou může ovšem být i závažnejší nehoda, která geometrii kol zcela rozhodí. Nesprávnš serízená geometrie kol způsobuje rychlejší opořebení hran běhounu a následně horší jízdní stabilitu vozidla. Zároveň to pro vás velmi často znamená častější výměnu vašich pneumatik, než jste očekávali.

Hlavní důvody, proc si nechávat správně seřídit geometrii kol, jsou:

  1. Ušetrí vám peníze.
  2. Vaše pneumatiky vydrží déle.
  3. Vaše vozidlo bude jezdit plynule s nižším valivým odporem.

Rady a tipy

 

 

Naučte se včas rozpoznat,  že auto není v pořádku

Jste dost zkušení na to, abyste poznali první náznaky blížící se poruchy, nebo jezdíte, dokud se auto nerozpadne? Odhalte blížící se problémy už v zárodku.

Jsou závady, které běžný motorista/uživatel pozná těžko, ale některé poruchy lze včas odhalit. Přitom k tomu není třeba drahého vybavení, mnohdy si vystačíte se zrakem a sluchem. Ve výhodě jsou samozřejmě vlastníci konkrétních aut, kteří je mají tak říkajíc „naposlouchaná“. Znají jejich chování a tak si snáze všimnou i třeba drobných anomálií. Ale ani řidiči hledající ojetý vůz nejsou ztraceni.

Řadu problémů je možné poznat i u vozidla pro nás neznámého. Některé vážné poruchy mají tak jasné příznaky, že je zrátka odhalí i poučený laik. Nezřídka pak včasná diagnostika problému sníží

Pohonná jednotka
Samotné nastartování motoru musí proběhnout takzvaně na ťuknutí, tedy bez zdlouhavého točení startéru. Pokud studený agregát zpočátku neběží na všechny válce, mohou být na vině vadné svíčky. U starších zážehových pohonných jednotek někdy dělají problémy jejich kabely.U dieselů má motor naskočit po prvním nažhavení a to samozřejmě na všechny válce. Je-li třeba žhavit vícekrát, nejspíš nesou vinu vadné žhavicí svíčky, ale chybu lze hledat i v relé žhavení. Pokud nechce naskočit už zahřátá pohonná jednotka (studená přitom chytá bez problémů), mnohdy je to chybou opotřebeného palivového čerpadla. Tento problém potkává především starší turbodiesely  s větším počtem ujetých kilometrů. Repase čerpadla přitom není vždy levnou záležitostí.

Důležitý je také projev motoru. Musí běžet bez výkyvů otáček a bez nežádoucích zvuků. Avšak u moderních agregátů je zpočátku běh hlučnější. Utiší se v okamžik, kdy se začnou správně plnit hydraulická zdvihátka. Kdy k tomu dojde, záleží na hustotě motorového oleje, ale i na počasí. V zimě to trvá déle, protože je olej ztuhlý. „Motor je tedy hlučný na vršku, ale po zahřátí olejové náplně se musí utišit. Pokud nepřestane v horní části klapat, jsou hydraulická zdvihátka nejspíš zanesená a zralá na výměnu. U agregátů s vyšším kilometrovým proběhem jde o poměrně častý jev.

Pokud slyšíte pravidelné povrzávání, vinu nejspíš nese uvolněný klínový či drážkový řemen pomocných agregátů. Důvodem ale může být i vadná řemenice. Proto pokud dopnutí řemenu nepomůže, nezbude nic jiného než jej sundat a vyzkoušet jak se točí řemenice – nesmějí vydávat nežádoucí zvuky a vykazovat vůle v ložiskách.

Když motor klepe celým vozem a přitom evidentně běží na všechny válce, je pravděpodobné, že některý silentblok jeho zavěšení dosloužil. Mnohdy se chvění zvyšuje při vytočenných kolech do plného rejdu, při brždění  za jízdy z kopce nebo při kombinaci těchto úkonů. Řidič, který tento varovný signál ignoruje, se může připravit na to, že se odporoučí i další silentbloky motoru či převodovky a oprava přijde dráž.Často diskutované jsou tzv. váhy vzduchu, neboli měřiče hmotnosti nasávaného vzduchu. Nezřídka odcházejí u turbodielesů TDI  z produkce koncernu Volkswagen. Vadnou váhu vzduchu prozradí snížení výkonu a zejména nárůst spotřeby.

„Mnoho dnešní motorů disponuje vysokým výkonem při poměrně malém objemu a to bez použití přeplňování. Takové jednotky jsou ale mnody citlivější na zacházení. Když agregátu budete nakládat hned za studena, lze očekávat, že to nepříznivě ovlivní jeho životnost,“ varuje Svach. Stejně tak mu nebude dělat dobře, když přijedete do cíle cesty jako Hamilton stíhající jeden z red bullů a hned motor vypnete. I nepřeplňovaný agregát je dobré nechat chvilku vydýchat (u přeplňovaného by to mělo být zcela samozřejmé!), nebo se před koncem jízdy uklidnit a nenutit jej k atletickým výkonům.

U některých jednotek totiž hrozí prasknutí těsnění pod hlavou či samotné hlavy motoru, jdou-li z extrému do extrému (prudké zahřívání či ochlazení). Že něco není v pořádku prozradí bílý film na víčku  doplňování oleje což není nic jiného než vysrážená voda. Stejně tak v expanzní nádobce nemají co dělat stopy prozrazující průnik oleje do chladicí kapaliny. Obojí ukazuje na poškozené těsnění pod hlavou či samotné hlavy motoru.

Většinou na tento problém motoristy upozorní přehřívání pohonné jednotky, i když chlazení funguje, jak má. Někdy lze tento problém odhalit i tak, že se zvýší otáčky motoru při otevřené expanzní nádobce chladicí kapaliny (pozor na horkou kapalinu, která může vystříknout). Pokud při šlápnutí na pedál plynu kapalina v nádobce bublá, je prasklá hlava válců.

Bude Rolls-Royce dělat SUV?

Rolls-Royce dělat SUV

Rolls-Royce SUV

Značka vypouští pokusné balónky

10.  1.  2014 |

Výrobce luxusních automobilů Rolls-Royce nepouští ze zřetele myšlenku na rozšíření výrobního programu o model SUV. Připomněl to ředitel automobilky  Torsten Müller-Ötvös v televizním rozhovoru pro agenturu Reuters.

„Rozhodně je to velmi zajímavý segment a my o něm uvažujeme,“ prohlásil. „Pohráváme si se skicami a začínáme do celé té záležitosti pronikat hlouběji. Rozhodnutí padne pouze tehdy, když si budeme jisti, že to (model SUV) odpovídá zaměření naší značky.“

Je pouhá náhoda, že Ötvös přispěchal s takovým prohlášením jen několik dnů poté, co konkurenční Bentley oznámilo, že má už 2000 předobjednávek na zatím neexistující SUV? Dovolíme si maličko zaspekulovat. Je docela dobře možné, že managementu slavné britské značky vrtá myšlenka na SUV v hlavě stejně jako všem ostatním, ale má obavu z reakce své tradiční klientely.

Prohlášení jako toto by mohla plnit roli pokusného balónku. Pokud se na adresu Rolls-Royce snese smršť nesouhlasných komentářů od médií i zákazníků, může snadno vycouvat. Kdyby ale klienti najednou začali volat prodejcům a ptát se, jestli mohou projekt nějak podpořit, v Goodwoodu by věděli, co jim odpovědět.

Rolls-Royce aktuálně vyrábí tři modely: Phantom (včetně variant Drophead a Coupé), Ghost a Wraith. Více na: http://www.autorevue.cz/bude-rolls-royce-delat-suv-znacka-vypousti-pokusne-balonky#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylink

 

Značka Rolls-Royce

Rolls-Royce Ghost ve verzi V-Spec

Rolls-Royce

 

Značka Rolls-Royce poněkud překvapivě doplňuje stávající modelovou řadu o sportovně střižený model s označením V-Spec.

Není tomu až tak dlouho, co ještě u značky Rolls-Royce oficiálně neuváděli výkon motoru, jehož hodnota byla označována pouze slovem „dostatečná“,

neboť typický zákazník si svůj Rolls-Royce nepořizoval pro jízdní výkony. Doba se ale mění. Ačkoli mezi vozy značky Rolls-Royce stále převláda edice

zaměřené na styl a výbavu (vzpomeňme třeba loňskou sérii Rolls-Royce Ghost Firnis Motif), jistým náznakem k alespoň symbolickému akcentu jízdních výkonů byla loňská edice Rolls-Royce Ghost inspirovaná Alpskými jízdami.

Více na: http://www.autorevue.cz/rolls-royce-ghost-ve-verzi-v-spec-posili-az-na-601-koni#utm_medium=selfpromo&utm_source=autorevue&utm_campaign=copylink

Slavné škodovácké erko má znovu ožít

 

 

nové škodovácké erko

 

 

 

 

 

 

 

 

Takzvané erko nedá Čechům spát. Slavné kupé, které by škodováci rádi zase viděli v nabídce značky, možná vyrazí v novodobé interpretaci na silnici. Český designér chce novodobou Škodu 110 R postavit na základech Audi R8. K odvážnému plánu hledá parťáky.

Novodobé „Erko“. Slavné kupé Škoda 110 R v podání designéra Petra Novague.

Mladý úspěšný český designér, který vystupuje pod uměleckým jménem Petr Novague, je milovník aut. Už jeho první známější projekt vycházel ze škodovky. V roce 2004 upravil s Ondřejem Václavíkem, se kterým tvořil duo Design-Brothers, superb první generace. Škoda Enve tehdy byla hvězdou přehlídky Designblok.

Petr Novague je však hlavně milovníkem bájného erka. Parádní škodovácké kupé ze sedmdesátých let už jednou v novodobém podání představil jako svou vizi. Teď se ke slavné škodovce vrátil a nový projekt chce dovést do podoby opravdového auta.

Jako základ nejnovější kreace poslouží Audi R8. Autora, původním jménem Petra Nováka, to napadlo, když se v ingolstadtském super sportu svezl. Ceněný model, který je sám o sobě designovým majstrštykem, má podle Petrových plánů dostat kabát novodobého erka.

Audi R8  je při osobním setkání nečekaně subtilní, pro relativně malé kupé se tedy jako technický základ hodí. Audi má motor uprostřed a pohon všech kol.

Škoda 110 R měla pohon vzadu a hnanou zadní nápravu. Tvůrci se však hlavně zalíbila architektura se základním nosným rámem, na kterém jsou připevněny panely karoserie.

Petr Novague teď shání deset boháčů, kteří s ním do bláznivého projektu „půjdou“. Vymyšleno to má tak, že R8 vymění karoserii. Potřeba bude devět panelů, které mají být vyrobeny z karbonu, další komponenty pak budou ze skladu značek koncernu VW. Třeba přední světla od Bentleye, zadní z Lamborghini, volant od Seatu a sedadla z Octavie RS.

„Nejvíce vzrušující mi na tomhle autě přijde relativně jednoduchá proveditelnost přestavby. Přestože podobné malosériové modely postavené na základě jiných vozů nejsou ve světě výjimkou, spojení techniky Audi R8 a tvarů volně inspirovaných českým erkem je unikátem. A právě jedinečnost je v dnešní době unifikovaných a masově vyráběných modelů velmi ceněna.

Linky slavné škodovky, která byla v soutěžáckém podání hvězdou rallyových tratí, jsou na žlutém konceptu jasně vidět. Proporce se musí držet technického základu. Příď je boubelatější a s agresivním nárazníkem. Ale zadní partie s hodně skloněným oknem erko jasně připomínají. Stejně jako svislé žebrování v zadním čele.

„Vůz je pěkný, zvenčí se volně drží důležitých detailů, mohl by to být důstojný nástupce erka. Interiér bych ale ocenil více retro. Je škoda, že palubka nemá typických pět budíků,“ komentuje audi převlečené za moderní škodovácké kupé majitel původního oranžového erka Jaroslav Mašek.

„Trend individualizace automobilů je jednoznačně jedním z nejvýraznějších trendů současného automobilového designu a právě tento příklad dobře ukazuje, kam až lze zajít. Ne náhodou v tomto ohledu nejlépe fungují tvary, které připomínají slavné modely minulosti.

Základní provedení R8 s osmiválcem 4,2 litru (316 kW / 430 koní) stojí tři miliony korun. K mání je i desetiválec, za který je třeba připlatit další milion. Převlékání do originálního kabátu jedinečné škodovky ovšem bude také hodně drahé.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/skoda-110-r-novague-0e9-/ak_aktual.aspx?c=A131209_142135_ak_aktual_fdv

 

Nová generace Octavie RS

 

 

Nová generace Octavie RS je nejen rychlejší, ale i levnější než ta předchozí.

Škoda Octavia RS mezigeneračně zlevnila o 50 tisíc korun. S benzinovým motorem 2.0 TSI stojí jako liftback 619.900 Kč. Dieselový motor je dražší o 10 tisíc, dříve byl příplatek dvojnásobný. Za kombi vydáte o 35 tisíc korun navíc, stejně jako u běžných verzí Octavie. Převodovka DSG je pro oba motory za 50 tisíc Kč.

Standardní výbava je rozsáhlá, obsahuje například bi-xenonové světlomety, zadní LED svítilny, dvouzónovou klimatizaci nebo vyhřívání předních sedadel. Vozy s převodovkou DSG mají navíc i Bluetooth (jinak +3.500 Kč).

Vzhled může vylepšit Černý designový paket (maska chladiče a kryty zrcátek) za 800 korun, resp. u kombi včetně černých střešních ližin za 6.500 Kč. Místo 17palcových litých kol lze zvolit průměr 18 palců (+3.500 Kč), později nabídku doplní i 19palcová kola. Kožené čalounění vyjde na 7.000 Kč, zadní parkovací senzory na 9.000 Kč, navigace na 16.000 Kč.

Škoda Octavia RS: První jízdní dojmy

Nová generace je historicky nejlevnější Octavií RS. První generace přišla v roce 2000 s přeplňovaným motorem 1,8 l/132 kW a cenovkou 680.900 Kč, druhá generace z roku 2005 dostala motor 2.0 TSI/147 kW a první cenu 754.900 Kč.

 

Škoda Octavia RS – ceny na českém trhu
Motor 2.0 TSI 2.0 TSI DSG 2.0 TDI 2.0 TDI DSG
Převodovka 6M 6DS 6M 6DS
Zdvihový objem [cm3] 1984 1984 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 162/4500-6200 162/4500-6200 135/3500-4000 135/3500-4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 350/1500-4400 350/1500-4400 380/1750-3000 380/1750-3000
Max. rychlost [km/h] 248 245 232 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,8 6,9 8,1 8,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,2 6,4 4,6 5,0
Cena liftback [Kč] 619.900,- 669.900,- 629.900,- 679.900,-
Cena Combi [Kč] 654.900,- 704.900,- 664.900,- 714.900,-

 

Malý slovníček pro řidiče

 

Malý slovníček na cesty

Stále častěji cestujeme po zemích našich sousedů i po vzdálenějších evropských státech. A tak se velice často můžeme setkat s tabulkami doplňujícími dopravní značení v jazyce, který je pro nás při nejmenším málo srozumitelný. I když v souladu s mezinárodními úmluvami Organizace spojených národů o dopravních značkách a signálech se ve většině států používají na dopravním značení nebo dopravním zařízení piktogramy, občas jsou „podtabulky“ s textem v místním jazyce. Abyste se při vaší případné další cestě lépe orientovali, podívejte se na překlad některých vybraných textů.

 

Dánsko

Fare Nebezpečí
Farling sving Nezpevněná krajnice
Indkorsel forbundt Zákaz vjezdu
Omkorsel Objížďka
Parkering forbundt Zákaz parkování
Vejen en spaerret Silnice uzavřena

Finsko

Aluerajoitus Místní omezení rychlosti
Kunnossapitotyu Práce na silnici
Aja hasti Zpomalte
Lossi-Farja Trajekt

Spolková republika Německo, Švýcarsko, Rakousko

Spurrinnen Hrboly
Unfall Nehoda
Einbahn Jednosměrný provoz
Ausgenomenn, Ausg. Vyjma, s výjimkou
Ende Konec
Ausfahrt Výjezd

Francie, Lucembursko, Švýcarsko, Belgie

Allumez vous lanternes Rozsviťte světla
Attention travaux Práce na silnici
Chaussee deformee Nerovnosti vozovky
Rappel Opakování (dopravní značky)
Chemin privé Soukromá komunikace
Route barree Silnice uzavřena
Toutes directions Všechny směry
Cedez le passage Dejte přednost
Exepté S výjimkou, mimo
Cycles et cyclomoteurs exceptés S výjimkou, mimo, jízdních kol a mopedů
Autres directions Ostatní směry
Chargement, dechargement Nakládka, vykládka
Ferme au trafic Uzavřeno (pro provoz)
Fin Konec
Limite générale Obecný limit
Priorité aux piétons Přednost chodců
Vignette obligatoire Nálepka (dálniční známka) povinná
P+R libre Parkování (Park and Ride) zdarma
Péage Poplatek, mýtné
Sortie Výjezd

Itálie

Lavori in corso Práce na silnici
Strada chiusa Silnice uzavřena
Rallentare Zpomalte
Senso vietata Zákaz vjezdu
Sosta vietata Zákaz parkování
Uscita Výjezd
Tute le direzioni Ostatní směry

Nizozemí

Langzam rijden Jeďte pomalu
Rechtsaft toegeslaan Odbočení vpravo dovoleno
Wegomlegging Objížďka
Werk in uitvoering Práce na silnici

Norsko

All stans forbund Zákaz zastavení
Enveiskjoring Jednosměrný provoz
Ikke mote Průjezd zakázán
Kjor sakte Jeďte pomalu
Omkjoring Objížďka
Veiarbeide Práce na silnici

Španělsko

Ceda el paso Dejte přednost
Todas direcciones Ostatní směry
Despacio Zpomalte
Obras Práce na silnici
Desvío Objížďka
Carratera cerrada Silnice uzavřena
Prohibido el paso Zákaz vjezdu
Salida Výjezd

Turecko

Park yapilmaz Zákaz parkování
Yavas Zpomalte
Tamirat Práce na silnici
Dur Stůj
Dikkat Pozor

Velká Británie, Irská republika

Slow Down Zpomalte
Give Way Dejte přednost
No Entry Zákaz vjezdu
No Parking Zákaz stání
Parking Prohibited Parkování zakázáno
Exit Výjezd
Drive on the Left, Keep to the Left, Keep Left Jeďte po levé straně
One-way Street Jednosměrná ulice
Dangerous Bend Ńezpevněná krajnice
Diversion Objížďka
Roadworks Práce na silnici
Toll Poplatek, mýtné
Ferry Trajekt
Delivery Vehicles Vozidla pro zásobování
Exept S výjimkou, mimo
Look Right Podívejte se vpravo
Look Left Podívejte se vlevo
Road Hump, Hump Příčný práh
Road Hump Ahead Příčný práh před Vámi
Slippery Road Kluzká vozovka, nebezpečí smyku

 

 

Klimatizace

 

Péče o klimatizaci se skládá v podstatě ze dvou hlavních částí a to o chladící médium v okruhu klimatizace s olejem a dezinfekci výparníku klimatizace, který je schován pod palubní deskou v interiéru vozidla.

 

Péče o chladivo:

Množství chladiva by mělo být pravidelně kontrolováno z důvodu toho, že sami výrobci automobilů uvádějí průměrný roční úbytek chladiva okolo 15%
S úbytkem chladiva samozřejmě klesá výkon klimatizace ale hlavně ubývá i olej, který chladivo obsahuje pro mazání kompresoru. Kompresor je navíc zkonstruován s předpokladem že při provozu bude také mazán a chlazen vlastním poháněným chladivem, což při 50% úbytku chladiva už dokonale nedokáže.
Taktéž se okruh klimatizace při servisním úkonu zbaví i vlhkosti, která se dostává do okruhu a je nežádoucí pro správnou činnost klimatizace.

Péče o výparník (dezinfekce klimatizace):

Přes výparník který je schován pod palubní deskou vozidla jde chladící medium, které výparník ochlazuje a ventilátor přes něj žene vzduch do interiéru vozidla.
Jelikož je výparník ochlazován dochází k tomu, že se na jeho povrchu vytváří zkondenzovaná vlhkost, která je částečně odváděná výpustí pod výparníkem (projevuje se jako louže pod vozidlem ).
Tím že je výparník při provozu klimatizace neustále vlhký, je ideálním prostředím pro tvorbu bakterií a plísní. Proto by se měl s ohledem na zdraví cestujících ve vozidle pravidelně dezinfikovat 1x až 2x ročně.
Dezinfekce by měla být také spojená s výměnou kabinového (pylového) filtru, který filtruje vzduch nasávaný do interiéru vozidla.

 

Udržujte své auto v kondici

 

 

Udržovat auto v kondici není levné. Musíte mít taky štěstí na servis.

  • Moderní auta jsou  plná elektroniky a jemné techniky.
  • Pokud chcete mít co nejmíň problémů, shánějte co nejjednodušší auta.
  • Kvalita nafty není dobrá.

 

Auta jsou levná, ale udržovat je levné není. Je to spotřební zboží, dnes už nejsou auta stavěná na půl milionu a víc. Uživatel, který si nechá poradit, ale může i takové hranice dosáhnout s rozumnými náklady. Když budete mít Octavii II 1,9 TDI a budete poslouchat znalého automechanika, vydrží půl milionu kilometrů.

Pokud chci spolehlivé auto, ve kterém nečíhá zrada, musíte vybrat atmosférický motor bez jakéhokoliv přeplňování. Ideálně šestiválec.

Netrapte motor

Přeplňované motory, které dnes nabízejí automobilky stále vehementněji, vyžadují přece jen více péče. V případě přeplňovaného motoru je třeba nechat turbo po rychlé jízdě, ještě dvě až tři  minuty klidně běžet a nevypínat hned motor .

  1. Největším problémem  motoristy je kvalita nafty.
  2. Radím vybírat  si kvalitní benzinové stanice a tankovat vždy plnou.
  3. Netankovat, když vidíte,  odjíždějící  cisternu. Palivo se tankuje pod tlakem, který ho zvíří, a nahoru se dostanou všechny usazeniny a nečistoty, které jsou v jímce.Ty pak natankujete do nádrže a tak hrozí poškození  vstřikovačů.
  4. Laciná nafta totiž není nafta, to je lehký topný olej s příměsí. Nemaže, karbonuje motor a motor doslova zalepí (typicky vířivé klapky v sání) se zakarbonují a nehýbou se, jak mají.

I diesel, u kterého si všichni chválí zátah od nízkých otáček, je tak třeba občas vytáčet aspoň ke třem tisícům. Je potřeba o motory pečovat. Pokud jezdíte hlavně po městě, je třeba jednou za čas vyjet na dálnici. Pro moderní diesely je to nutnost, protože se musí vyčistit filtr pevných částic zachycující nebezpečné zplodiny vznikající při spalování nafty. Když jedete na dálnici filtr ‘vypálit’, nejde o konečnou rychlost, jde o otáčky.

Zařaďte  čtvrtý stupeň a  vytočte motor na tři tisíce otáček a systém se vypálí.

Někteří motoristé, kterým drahý díl přestal fungovat, uvažují o jeho demontáži. „Filtr pevných částic se vymontovat dá, ale pokud máte děti a vozíte je na zadních sedačkách. Spaliny se vracejí zpátky a pronikají do interiéru, bývá to i vidět, na panelech obložení se usazují saze.“

I starý filtr pevných částic se dá zachránit. Existují firmy, které ho dají do pece, vypálí v asi 600 stupních .

Z tohoto úhlu pohledu jsou na tom lépe majitelé benzinových automobil. Ty snesou i méně kvalitní palivo. Mají senzory klepání, přizpůsobí se. Ale  spotřeba je vyšší.

  • Vyměňte včas motorový olej
  • Stejně tak se mění „celoživotní“ rozvodový řetěz. Automobilky  začínají říkat, že životnost vozu je 250 tisíc kilometrů.
  • V tu chvíli máte vyměnit rozvodový řetěz, nebo auto.“
  • Měnit se má i olej v převodovce

BMW ale v poslední generaci motorů přestává dělat výpustné šrouby.

Se stále rostoucími výkony dieselů, které je třeba přenést, trpí spojky a dvouhmotové setrvačníky, které tlumí vibrace. Od výrobce  má instrukce, že spojka má životnost 100 tisíc kilometrů. Pokud  auto nejezdí po městě a má najeto 700 tisíc kilometrů a má spojku v pořádku. V pražském provozu ale trpí. Životnost by se měla spíš měřit v motohodinách.“ V nízkých otáčkách v pražském provozu je dvouhmotový setrvačník stále v pohotovosti. Výměna dvouhmotového setrvačníku u Passatu nebo Octavie vyjde na nějakých patnáct až dvacet tisíc.

Dnes se nabízí místo dvouhmotového přestavba na jednodušší, ale  ničí se prý převodovky.

Ani dnes není jednoduché vybrat spolehlivé auto, které nebude častým hostem  v servisu. Ne všechny komponenty, které výrobci nakupují od dodavatelů jsou stejně kvalitní a jednoduše a za rozumné peníze opravitelné. Týká se to hlavně osazení dieselových motorů (čerpadla, vstřikovače) a elektroniky.

Typickým příkladem jsou tříválce ve škodovkách. Ty, které mají mají rozvodový řetěz, nesmíte nechat zaparkované se zařazenou rychlostí v kopci.

Používejte ruční brzdu.

Když je tak necháte bez zatažené ruční brzdy, přeskočí řetěz, protože je napínaný hydraulicky od tlaku motoru. Pokud neběží, tlak tam není, vymáčknou se napínáky a stavítka a řetěz přeskočí.