Mazda MX-5 GT

V dnešní novince potěšíme hlavně příznivce závodů a ultra rychlých vozů. Japonská Mazda totiž představila nový závodní model MX-5 GT, který se postaví v britském šampionátu proti konkurenčním vozům Porsche, Lotus a BMW.

 Mazda MX-5 vždy platila ze jeden z nejlépe ovládaných sportovních vozů, za což mohl jednak skvěle vyladěný podvozek a řízení, ale také velmi nízká hmotnost, díky které je tento model skvěle agilní. Je to zkrátka ideální základ pro profesionální sportovní vůz. O naladění tohoto vozu se postarala společnost Jota Sport a jednou z jeho stěžejních vlastností je hmotnost, která činí pouhých 850 kg. Díky tomu nebylo nutné použít extrémně výkonný motor, ale o tom si povíme až později. Po designové stránce zde spousta věcí z klasické MX-5 zůstala, ale spousta jich také chybí. První šla pryč střecha, která byla nahrazena bezpečnostním rámem a výrazně vyztužuje karoserii. Celkově je karoserie tohoto modelu 17x pevnější, než jsou požadavky a pravidla FIA.

Přední část je od klasické MX-5 takřka k nerozeznání, ale nově zde najdeme sportovní nárazník a mohutný nasávací otvor. MX-5 má také výrazně vytažené nárazníky. Zadní část zůstala také zachována, dominují jí dvojité koncovky výfuku umístěné uprostřed a také výrazný difuzor, který zlepšuje přítlak na zadní poháněnou nápravu. Představený model byl vybaven také stylovými černými litými koly. Snaha ušetřit každé kilo je patrná a na tak výraznou úsporu byl použit karbon, ze kterého jsou například dveře, přičemž boční okna jsou z polykarbonátu, což také něco ušetřilo. Úspora je patrná také v interiéru, všechny zbytečné nebo méně důležité věci zmizely a zůstalo pouze u nezbytně nutných věcí a u těch, které byly potřeba pro dodržení pravidel FIA. V interiéru najdeme spoustu karbonových komponentů, závodní sedačky, speciální bezpečnostní pásy a také hasicí přístroj.

Hodně se toho změnilo také v prostoru pro motor. Nejvyšší výkon v klasické Mazdě MX-5 je 158 koní v případě, že si pořídíte čtyřválec o zdvihovém objemu 2 litry. Ten se sice stará i o pohon této speciální verze, ale výkon by to byl i přes nízkou hmotnost nedostatečný. Proto je vyladěn na 275 koní, které jsou na zadní kola posílané přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Díky hmotnosti již zmíněných 850 kg zvládne tento sporťák zrychlit z 0-100 km/h za pouhé 3s a jezdec může pokračovat až k maximální rychlosti 258 km/h. O jízdních vlastnostech se zatím nic neví, ale podle oficiálních informací by měla být ovladatelnost podstatně lepší než u sériového vozu, který je ale v tomto ohledu jeden z nejlepších na trhu, což by mohlo z tohoto vozu udělat pro soupeře výrazného konkurenta. Určitě jste si také všimli válečného zabarvení, které je pro sportovní vozy nezbytně nutné. Kombinace zelené, šedé a oranžové je vcelku povedená a jedná se o barvy společnosti Jota Sport. Kromě nízké hmotnosti by měla být jedna z nejsilnějších stránek tohoto vozu také nízká pořizovací cena a nižší náklady na provoz, než u konkurence. Šampionát, pro který je MX-5 GT určena, zahrnuje 9 okruhů a bude probíhat až do listopadu.

Leave a Reply