Nejdražší veterán světa

 

Nejdražší veterány světa podle RM Auctions

Kanadská aukční síň RM Auctions zveřejnila deset nejdražších veteránů světa, tedy historických automobilů, které byly prodány za nejvyšší částky.

Ceny poválečných kousků šplhají do závratných výšin, o čemž svědčí přítomnost například čtyř Ferrari v aktuálním žebříčku, navíc dvě z nich okupují stupně vítězů.

Nejdražším automobilem se loni v květnu stala slavná 250 Testa Rossa ročníku 1957, která změnila majitele za 12,4 milionu dolarů, či chcete-li 9,1 milionu eur. V korunách bychom se dostali takřka k částce 226,5 mil.. Opravdu pěkná sumička za krasavce z druhé poloviny padesátých let, jehož třílitrový dvanáctiválec s červenou hlavou (odtud název Testa Rossa) dává 221 kW, tedy tři stovky starých dobrých koní.

8 milionů eur (198,9 milionů Kč) zaplatil novopečený vlastník před dvěma lety za jiné Ferrari: otevřené 250 GT California na krátkém šasi.

Předválečnou produkci zastupuje například slavná Bugatti 41 Royale ročníku 1931. Jedna ze šesti vyrobených odčerpala z bankovního konta 7,2 milionu eur (skoro 179 milionů korun). Její řadový osmiválec objemu takřka 12,8 l je z dnešního pohledu opravdovým mastodontem, vždyť tyto agregáty poháněly i aerodynamické motorové vozy WR (Wagon Rapide, nebo též Autorail) francouzských státních drah SNCF. Obří je koneckonců celé auto, rozvor 4,3 m a délka 6,4 m hovoří jasně.

Další kus z továrny v Molsheimu, kompresorová Bugatti 57 SC coby aerodynamické kupé Atalante, přišel na 5,8 milionu eur (144,6 milionu Kč).

V Top 10 lze najít jiný skvost z třicátých let, tentokráte z Německa. Mercedes-Benz 540 K Spezial Roadster nebyl žádnou levnou záležitostí ani v době svého vzniku, byť byla u našich západních sousedů z historického hlediska jakkoli ponurá. Zanechme ale analýz tehdejších událostí a soustřeďme se na automobil. Kompresorem Roots přeplňovaný vidlicový osmiválec 5,4 litru poskytoval 132 kW (180 k), což jej dokázalo katapultovat až na 170 km/h. Rychlostní limity byly před více než sedmi desítkami let ještě věcí neznámou. Mercedesy jsou v pořadí celkem dva: tím druhým je otevřený dvoumístný SSK, monstrum se šestiválcem 7,1 l.

Nejstarším automobilem v žebříčku je Rolls-Royce 10 hp. Tento model byl prvním vozem slavné značky po uzavření dohody mezi Henrym Roycem a Charlesem Rollsem. První jej vyvinul a vyráběl, druhý jako exkluzivní dealer prodával. V letech 1904-1906 bylo postaveno celkem 16 dvouválců, dražený exemplář se prodal za 5,3 milionu eur (132,4 milionu Kč).

Takřka stejnou sumu zaplatil nejúspěšnější zájemce za naopak nejmladší vůz z desítky: Shelby Cobra Daytona Coupé z roku 1965. Jeho základem byl slavný roadster AC Cobra upravený Carrollem Shelbym. Jednalo se ale o uzavřený prototyp určený primárně pro závody, který vnikl v pouhých šesti exemplářích. Jeho srdcem byl americký motor Ford V8, který dával až 280 kW (380 k), což stačilo k překonání rychlosti 300 km/h.

Slušné závodní náčiní i dnes, ovšem pro klání historických vozů se přece jen jedná o poněkud drahou hračku, a tak Cobra Daytona určitě odpočívá v soukromě sbírce.

Leave a Reply