Saab žádá výměnu
Soudem určený správce žádá zrušení ochrany před věřiteli, chce prodat Saab čínským společnostem. Vedení automobilky zatím sehnalo další peníze a bojuje.
Ochrana před věřiteli, kterou si švédská automobilka vymodlila před pěti tádny, není sama o sobě žádným velkým vítězstvím. Naopak se zdá, že také krz ní přichází k Saabu další a další problémy. Výrobce koncem minulého týdne zahájil otevřenou válku s přiděleným nuceným správcem, jehož poslední kroky nebyly zcela v souladu s vizí šéfů Swedish Automobile, mateřské společnosti Saabu.
Správce Guy Lofalk, přestože jeho vyjádření nemáme, pravděpodobně směřuje k řízenému bankrotu a změně majitele automobilky. Swedish Automobile v čele s Victorem Müllerem se právě této možnosti snaží za každou cenu vyhnout. Tříměsíční ochrana před věřiteli měla dát Saabu čas na reorganizaci, nicméně názory Müllera a Lofalka se zjevně liší v pohledu na to, zda „reorganizace“ zahrnuje změnu majitele či nikoli. V redakci nejsme experti na švédské právo, takže o této věci neumíme rozhodnout.
Celá záležitost se velmi brzy vyřeší sama. Lofalk totiž podal u soudu žádost o stažení ochrany před věřiteli – tento krok by znamenal rychlý konec předlužené automobilky tak, jak ji známe dnes. Zbyly by výrobní linky, know-how a pár dalších drobností. Prodej by možná zaplatil dluhy. Například nemovitý majtek, a vlastně všechno zbytné, už Saab prodal dávno (včetně velké části know-how, například práva na minulou generaci modelu 9-5 – viz titulní fotkografie BAW C71 od skupiny BAIC).
Nucený správce nicméně má plán. Jednal totiž se zástupci dvou čínských investorů, kteří Švédům slibují peníze už měsíce. Společnosti Zheijang Youngman a Pang Da měly původně koupit padesát procent Saabu, Lofalk však údajně vyjednal kompletní převzetí. Podle posledních spekulací se čínské úřady chystaly původní plán zamítnout, zda by je přesvědčil ten nový, nikdo netuší. Saab však má sotva čas čekat.
U Swedish Automobile si také neseděli na rukou a sehnali skutečné peníze. Investiční společnost North Street Capital slíbila poslat do Trollhättanu v nejbližších dnech deset milionů dolarů (1,7 mld. Kč) výměnou za podíl v automobilce. Peníze mají pomoci nastartovat znovu výrobu a podle Swedish Automobile už dorazila první část. Plán má ještě druhou polovinu, podle níž North Street Capital půjčí dalších dest miliard korun (přibližně), tuto část dohody však strany ještě finalizují.
North Street Capital není pro Švédy neznámý partner. Před pouhým měsícem odkoupili investoři od společnosti Swedish Automobile, která si ještě vloni říkala Spyker, výrobu stejnojmenných sportovních vozů. Možná si pamatujete, že značku Spyker (nikoli její mateřskou společnost) měly už dřív převzít lidé kolem Vladimíra Antonova, jenže k tomu nakonec nedošlo a majitel Saabu se Spykeru zbavil teprve nedávno.