Udržujte své auto v kondici

 

 

Udržovat auto v kondici není levné. Musíte mít taky štěstí na servis.

  • Moderní auta jsou  plná elektroniky a jemné techniky.
  • Pokud chcete mít co nejmíň problémů, shánějte co nejjednodušší auta.
  • Kvalita nafty není dobrá.

 

Auta jsou levná, ale udržovat je levné není. Je to spotřební zboží, dnes už nejsou auta stavěná na půl milionu a víc. Uživatel, který si nechá poradit, ale může i takové hranice dosáhnout s rozumnými náklady. Když budete mít Octavii II 1,9 TDI a budete poslouchat znalého automechanika, vydrží půl milionu kilometrů.

Pokud chci spolehlivé auto, ve kterém nečíhá zrada, musíte vybrat atmosférický motor bez jakéhokoliv přeplňování. Ideálně šestiválec.

Netrapte motor

Přeplňované motory, které dnes nabízejí automobilky stále vehementněji, vyžadují přece jen více péče. V případě přeplňovaného motoru je třeba nechat turbo po rychlé jízdě, ještě dvě až tři  minuty klidně běžet a nevypínat hned motor .

  1. Největším problémem  motoristy je kvalita nafty.
  2. Radím vybírat  si kvalitní benzinové stanice a tankovat vždy plnou.
  3. Netankovat, když vidíte,  odjíždějící  cisternu. Palivo se tankuje pod tlakem, který ho zvíří, a nahoru se dostanou všechny usazeniny a nečistoty, které jsou v jímce.Ty pak natankujete do nádrže a tak hrozí poškození  vstřikovačů.
  4. Laciná nafta totiž není nafta, to je lehký topný olej s příměsí. Nemaže, karbonuje motor a motor doslova zalepí (typicky vířivé klapky v sání) se zakarbonují a nehýbou se, jak mají.

I diesel, u kterého si všichni chválí zátah od nízkých otáček, je tak třeba občas vytáčet aspoň ke třem tisícům. Je potřeba o motory pečovat. Pokud jezdíte hlavně po městě, je třeba jednou za čas vyjet na dálnici. Pro moderní diesely je to nutnost, protože se musí vyčistit filtr pevných částic zachycující nebezpečné zplodiny vznikající při spalování nafty. Když jedete na dálnici filtr ‘vypálit’, nejde o konečnou rychlost, jde o otáčky.

Zařaďte  čtvrtý stupeň a  vytočte motor na tři tisíce otáček a systém se vypálí.

Někteří motoristé, kterým drahý díl přestal fungovat, uvažují o jeho demontáži. „Filtr pevných částic se vymontovat dá, ale pokud máte děti a vozíte je na zadních sedačkách. Spaliny se vracejí zpátky a pronikají do interiéru, bývá to i vidět, na panelech obložení se usazují saze.“

I starý filtr pevných částic se dá zachránit. Existují firmy, které ho dají do pece, vypálí v asi 600 stupních .

Z tohoto úhlu pohledu jsou na tom lépe majitelé benzinových automobil. Ty snesou i méně kvalitní palivo. Mají senzory klepání, přizpůsobí se. Ale  spotřeba je vyšší.

  • Vyměňte včas motorový olej
  • Stejně tak se mění „celoživotní“ rozvodový řetěz. Automobilky  začínají říkat, že životnost vozu je 250 tisíc kilometrů.
  • V tu chvíli máte vyměnit rozvodový řetěz, nebo auto.“
  • Měnit se má i olej v převodovce

BMW ale v poslední generaci motorů přestává dělat výpustné šrouby.

Se stále rostoucími výkony dieselů, které je třeba přenést, trpí spojky a dvouhmotové setrvačníky, které tlumí vibrace. Od výrobce  má instrukce, že spojka má životnost 100 tisíc kilometrů. Pokud  auto nejezdí po městě a má najeto 700 tisíc kilometrů a má spojku v pořádku. V pražském provozu ale trpí. Životnost by se měla spíš měřit v motohodinách.“ V nízkých otáčkách v pražském provozu je dvouhmotový setrvačník stále v pohotovosti. Výměna dvouhmotového setrvačníku u Passatu nebo Octavie vyjde na nějakých patnáct až dvacet tisíc.

Dnes se nabízí místo dvouhmotového přestavba na jednodušší, ale  ničí se prý převodovky.

Ani dnes není jednoduché vybrat spolehlivé auto, které nebude častým hostem  v servisu. Ne všechny komponenty, které výrobci nakupují od dodavatelů jsou stejně kvalitní a jednoduše a za rozumné peníze opravitelné. Týká se to hlavně osazení dieselových motorů (čerpadla, vstřikovače) a elektroniky.

Typickým příkladem jsou tříválce ve škodovkách. Ty, které mají mají rozvodový řetěz, nesmíte nechat zaparkované se zařazenou rychlostí v kopci.

Používejte ruční brzdu.

Když je tak necháte bez zatažené ruční brzdy, přeskočí řetěz, protože je napínaný hydraulicky od tlaku motoru. Pokud neběží, tlak tam není, vymáčknou se napínáky a stavítka a řetěz přeskočí.

 

 

 

Leave a Reply