Rady a typy pro servis brzd u aut

 

 

Rady – typy pro servis brzd

O tom, že brzdový systém v každém automobilu patří k jeho nejdůležitějším částem, jistě není pochyby. Zaslouží si proto odpovídající péči, zejména preventivnV případě brzd jsou nejvíce mechanicky a tepelně namáhány třecí díly – koto uče a destičky, bubny a čelisti. Které parametry zejména kontrolujeme?

Brzdové kotouče – minimální tloušťka: u kotoučů Bosch lze vedle údaje vyraženého na kotouči nalézt i v katalogu brzdových dílů nebo v informačním systému Bosch ESI(tronic). Kotouče opotřebené pod hranici minimální tloušťky jsou vystaveny zvýšenému riziku tepelného přetížení, trvalé deformace (nadměrné boční házivosti) a případné destrukci. – boční házivost: Bosch připouští hodnotu měřenou na vozidle (náboji kola) max. 0,10 mm – diference tloušťky třecích ploch se měří na 6 místech a může být max. 0,015 mm. V případě překročení některé z uvedených hodnot doporučuje Bosch výměnu brzdových kotoučů. Kotouče nesmí být zkorodované, popraskané, drážkované, s matnými ploškami na třecí ploše. Tyto znaky opotřebení jsou důvodem pro neodkladnou výměnu brzdových kotoučů!

Brzdové destičky – tloušťka třecího materiálu: nesmí být tenčí než 2 mm, měřeno od kovové opěrné desky. Popraskaný, separovaný, spálený a vydrolený třecí materiál je důvodem pro výměnu destiček. Hlavní zásady při výměně kotoučů a destiček: – vždy měníme kotouče a destičky na celé nápravě – kola utahujeme do kříže momentovým klíčem na hodnotu předepsanou výrobcem vozidla (bývá zpravidla mezi 80 – 110 Nm). – před zkušební jízdou několikrát sešlápneme brzdový pedál, aby se vymezila vůle mezi destičkami a kotoučem a brzdy byly v pohotovostní poloze. – prvních 200 km se vyvarujeme bezdůvodného intenzivního brzdění.

Při provádění jakýchkoli servisních úkonů na brzdové soustavě doporučujeme zkontrolovat stav brzdové kapaliny, a to: – vizuálně její barvu, černá je nevyhovující. – bod varu: pokud je nižší než 150-170 °C (podle třídy DOT), je nutno měnit brzdovou kapalinu IHNED! Pečlivý servis brzd se určitě vyplatí! Nejen proto, že u automobilů vybavených systémem ABS/ASR nebo ESP jsou bezvadně působící brzdy na jednotlivých kolech i stav brzdové kapaliny zásadní podmínkou pro správnou funkci elektronických systémů, ale zejména pro důležitý pocit bezpečnosti řidiče i pasažérů a koneckonců i ostatních účastníků silničního provozu. Když v autě pískají brzdy mráz po zádech běhá při pazvucích, které vycházejí od předních kotoučových brzd některých automobilů. Nepříjemné pískání působí – jak se shodují odborníci – nejčastěji nevhodná kombinace brzdového kotouče a brzdové destičky. Odborníci tvrdí, že v posledních letech se u vozů vybavených originálními díly brzd s pískáním kotoučů a destiček prakticky nesetkali. „Ale vždy, když ten problém řidič má, při opravě se ukáže, že do vozu namontoval díly od náhradního výrobce. Ty jsou sice výrazně levnější, ale někdy se šetření vymstí třeba zrovna nepříjemnými zvuky,“ vysvětluje jeden z nich. Motoristům doporučuje, aby na brzdách nešetřili a kupovali pro ně jen originální díly. „Auto pojede třeba i s menším výkonem motoru, ale bez brzd jde vždy o život,“ připomíná. Pískání, které ve zmíněných případech bývá dlouhodobé, odstraní většinou jen výměna brzdových destiček a někdy je nutná také výměna brzdových kotoučů. Podle mínění automechaniků může být další příčinou pískání brzd poškozená zadní strana destičky. Ta má od výrobce v místě, kde na ni působí brzdový váleček, plastovou vrstvu, která má bránit právě nepříjemným zvukům vznikajícím při pohybu pístku a destičky. I v tomto případě pomůže jen výměna destiček. Potíže často působí také nečistota, která ulpěla na kotouči nebo na destičce třeba při delší jízdě prašnou silnicí. „Stačí několikrát po sobě prudce zabrzdit a nepříjemný zvuk většinou zmizí. Intenzivním bržděním se nečistoty odstraní, K vyčištění brzd slouží také speciální chemické přípravky ve sprejích. Chemikálii opravář nastříká na kotouč i na brzdovou destičku a nechá působit v duchu návodu uvedeného na obalu spreje. U některých starších automobilů — vychází od kotoučů nepříjemný zvuk, který však není pískavý, nýbrž připomíná tření kovů. To se projevuje akustická signalizace opotřebení předních brzdových destiček. Na těch je totiž už z výroby indikační plech, který v okamžiku, kdy je destička ojetá, začne dřít o kotouč. Dává tím jasný signál k výměně destiček.

Leave a Reply