Tři veteráni

 

 Obrazem a krátkým slovem představí tento článek na jedné straně nejznámější historický automobil, který byl příčinou masového rozvoje automobilismu, a na straně druhé dva téměř neznámé vozy vyrobené pouze v několika kusech v předválečném Československu

 

Jawa 750
V letech 1933 až 1935 se konaly tři ročníky dálkového automobilového závodu 1000 mil československých. Jelo se na trati Praha – Kolín – Havlíčkův (tehdy Německý) Brod – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno – Břeclav – Bratislava a zpět – a ještě jednou tam a zpět, bez přestávky. Délka závodu byla téměř 1600 km. Pro poslední ročník tohoto náročného závodu postavila firma Jawa šest malých závodních speciálů Jawa 750, tři otevřené dvousedadlové roadstery a tři uzavřené, také dvousedadlové, coupé. Motory byly dvoudobé dvouválce o objemu 750 cm3.
V kategorii do 750 cm3 tyto vozy Jawa obsadily první tři místa (vítězný roadster projel trať průměrnou rychlostí 83,7 km/h) a rovněž získaly Teamovou cenu prezidenta republiky.
Do dnešních dnů se dochovalo jedno coupé, které prošlo časově (2001-2005) i finančně náročnou renovací a je vystaveno v NTM v Praze.

 

 Škoda Sagitta

Ve třicátých letech experimentovala automobilka Škoda s návrhem malého lidového vozu. V roce 1937 bylo vyrobeno sedm prototypů tohoto automobilu, pojmenovaného Sagitta (lat. šíp), kdy čtyři byly postaveny jako coupé, dva jako cabrio a jeden sedan. Motor byl čtyřtaktní dvouválec do V, objem 845 cm3, výkon 15 koní při 3000 ot/min. Chlazení vzduchem bylo zajištěno čtyřlopatkovou větrákovou vrtulí před motorem. Převodovka měla tři stupně a zpátečku. Automobil dosahoval maximální rychlosti 70 km/h.
Kromě typu karoserie, jak již bylo uvedeno, se jednotlivé prototypy odlišovaly i v detailech. Některé měly boční okna zašupovací jako v knihovničce (viz. foto), jiné měly tato okna stahovací. Jeden kus neměl „samostatné“ zadní blatníky šroubované ke karoserii, jako ten na obrázku, ale pouze půlkruhové výřezy v bocích. Odlišností však bylo tolik, že by to rozsahem vydalo na malou studii.
Ze sériové výroby typu nakonec sešlo a prototypy byly rozprodány, ať už zaměstnancům firmy Škoda nebo externím zájemcům.
Na fotografii je Škoda Sagitta coupé a provozovatelem je Škoda Auto Muzeum

.

Leave a Reply