Škoda 126 tisíc – náraz auta v 10 km/h
Test nárazu ukazuje, jaké mohou být následky reálné nehody.
Zranitelná technika moderních aut: Náraz v 10 km/h, škoda 126 tisíc
Moderní bezpečnostní systémy sice pomáhají chránit životy posádky auta, při malém nárazu, ale jejich oprava stojí desetitisíce korun.
29.1. 2012
Nárazové testy německého autoklubu ADAC ukázaly, že i při malé nehodě může oprava moderní techniky majiteli auta vyprázdnit kapsy. Cena za nové radarové senzory, parkovací senzory nebo xenonové světlomety je totiž u některých výrobců závratná.
V rámci zkoušky ADACu narazila Toyota Avensis v rychlosti 10 km/h do stojícího Audi Q7. Na první pohled by se zdálo, že škody na obou autech budou minimální. Chyba lávky, oprava Toyoty přišla na více než 5.000 euro, což v přepočtu odpovídá 126 tisícům korunám. Během nárazu byl totiž poničen radarový senzor adaptivního tempomatu, jen jeho nahrazení novým dílem stálo 3.271 euro (cca 82 tisíc korun). Zbytek výsledné částky zahrnoval práci mechaniků a další opravy auta.
Důvodem pro tak drahou opravu byl u této nehody fakt, že zadní nárazník Audi Q7 leží výše než přední nárazník Toyoty Avensis. Pokud by byly ve stejné výšce, stála by podle ADACu oprava Toyoty méně než 1.000 euro (cca 25 tisíc korun), protože by radarový senzor, kondenzátor klimatizace, ani světlomety nebyly poničeny. Automobily, které do sebe během nehody narazí, si však řidiči dopředu nevybírají, a tak test ADACu ukazuje, jaké mohou být následky reálné nehody.
Nahrazení zničeného radarového senzoru se mezi jednotlivými automobilkami logicky liší. ADAC zjistil, že u Mercedesu-Benz nový senzor stojí 464 euro, zatímco u Jaguaru, Hondy nebo Toyoty jeho cena překračuje hranici 3.000 euro. V této částce navíc není zahrnuta jeho montáž.
Cena za nové parkovací senzory se pohybuje od 40 euro (u Citroënu C4) do 171 euro (u Toyoty Land Cruiser). Drahá jsou také xenonová světla. Jeden nový xenonový světlomet pro Toyotu Avensis přijde na 657 euro, ten pro Jaguar Xj stojí dokonce 1.400 euro. Halogenová světla jsou samozřejmě výrazně levnější.
Závěrem ADAC říká, že by zákazníky neměla od nákupu této techniky odradit vysoká cena za její případnou opravu. Její účinnost byla v minulosti prokázána, adaptivní tempomat a jiné systémy snižují riziko nehody, nebo její následky.
Podle německého autoklubu bude další vývoj senzorů znamenat i jejich zlevnění. ADAC automobilkám také navrhuje, aby byly senzory lépe chráněny proti poškození. Navíc by senzory podle názoru autoklubu nemusely být hned nahrazovány novými, v některých případech by mohla stačit pouze jejich oprava.